A kókuszdió héja alatt

A kókuszdió héja alatt

 

Mindannyian ismerjük a kókuszt, mint az egyik egzotikus ételt. Sajnos a magas telített zsírtartalmú címkéje miatt sokan kerülik, és ez nagy kár. A kókuszdió zsírjai jótékony hatással vannak az egészségre, és a kókusz az egyik szuperélelmiszer, amely gyakorlatilag az egész szervezetre pozitív hatással van.

 

A kókuszdió pálmafákon nő, latin néven Cocos Nucifera. Valószínűleg Indiából és Délkelet-Ázsiából származik. Manapság a kókuszdió meleg éghajlaton nő szerte a világon, például a Karib-térségben, valamint Afrika és Dél-Amerika egyes részein. A kókuszdió belsejében lévő kókuszhús ehető, és kókuszolaj, kókusztej, kókuszcukor vagy kókuszvíz készítésére használják. Ez egy átlátszó folyadék, amely belsejében van, és nagy mennyiségű ásványi anyagot tartalmaz, például káliumot, magnéziumot és kalciumot.

 

Zsírok a kókuszban

A kókuszdió telített zsírjai miatt nem kell aggódni. A szervezetnek szüksége van zsírokra, mivel ezek a sejtek membránjainak részét képezik, és a szénhidrátokkal együtt részt vesznek az energiatermelésben. Ezenkívül a szervezetnek szüksége van rájuk, hogy fel tudja venni a zsírban oldódó vitaminok egy részét (A, D, E, K). És ami fontos, az az íz hordozója a zsír. Biztosan hallottad már, hogy a telített zsírsavak károsak az egészségedre. Ez igaz, de a kókusz alól van egy kivétel, amely megerősíti a szabályt. A kókuszdió trigliceridjei közepes láncú zsírok (MCT), ezért különböznek a többi telített zsírsavtól. Ezek az MCT-zsírok jobban metabolizálódnak a szervezetben, és a szervezet nagyon hatékonyan tudja felhasználni őket energiatermelésre. Ezenkívül a kókuszdióban található MCT zsírok antibakteriális és antimikrobiális hatásúak.

 

 1764-6

Mit tartalmaz a kókusz?

A kókuszt a benne lévő laurinsav teszi különlegessé. Ez egy zsírsav, amely az emberi anyatejben is megtalálható. A laurinsav hasznos a gombák, vírusok és baktériumok elleni küzdelemben. Ezenkívül csökkentheti a vér LDL (rossz) koleszterinszintjét. A káros LDL-koleszterin számos szív és érrendszeri betegséget okozhat.

 

Ezenkívül a kókusz a szervezet számára nélkülözhetetlen vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmaz. Erős antioxidánsokat tartalmaz, amelyek megkötik a szabad gyököket a sejtekben. Ezek az oxigén szabad gyökök számos betegséget okozhatnak. A kókuszhús, ahogy a kókuszpépet nevezik, elsősorban mangánt tartalmaz. A mangán egy ásványi anyag, amely aktiválja az anyagcseréhez, a sebgyógyuláshoz hasznos enzimeket, elősegíti a csontok egészségét és antioxidáns funkciója van. Ezenkívül a kókusz gazdag rézben és vasban, amelyek elősegítik a vörösvértestek és a szelén termelését. Fontos antioxidáns, amely védi a sejteket. Ha kókuszt is adunk étrendünkhöz, biztosak lehetünk benne, hogy ez nagymértékben támogatja a szervezet kalciumszintjét, ami segít fenntartani az egészséges csontokat, fogakat, és szerepet játszik az agy és a test más részei közötti kommunikációban.

 

A cukorbetegek étrendjébe érdemes beiktatni a kókuszt, mert a kókusz javítja a szervezet inzulin szekrécióját, valamint növeli a glükóz hasznosulását, így segít a vércukorszint szabályozásában. A kókuszdió ugyanis pozitív hatással van a vércukorszintet szabályozó hormonokra.

 

Kókusztej

A kókusztej olyan folyadék, amelyet érett kókuszdió vagy kókuszhús pépéből állítanak elő. Enyhén édeskés intenzív íze és illata. Az indiai, thai, hawaii és dél-amerikai konyha kedvelt része. Az extrakció során a gyümölcs húsos részét lereszeljük és forró vízbe áztatjuk. A folyadék felületén képződő krémet összegyűjtik, hogy kókuszkrémként használják fel, míg a maradék folyadékot kezelik, és a pépről leválasztják, így kókusztejet kapnak. A kókusztej egészséges helyettesítő a laktóz intoleranciában szenvedők számára. Ezenkívül tartalmaz cinket, egy ásványi anyagot, amely segít helyreállítani a bélfalat bélelő sejteket. Ez megakadályozza, hogy a káros baktériumok a bélből a véráramba kerüljenek, és csökkenti a hasmenés kockázatát. Manapság kókusztejport is lehet találni. A kókusztej nagy mennyiségben tartalmaz néhány kulcsfontosságú ásványi anyagot, például vasat, kalciumot, káliumot, magnéziumot és cinket. Jelentős mennyiségben tartalmaz C és E-vitamint is. Egy csésze kókusztej (kb. 240 g) 13 g szénhidrátot, 5 g rostot, 5 g fehérjét és 57 g zsírt, különösen telített zsírokat tartalmaz. A kókusztej folyékony formája mellett ma már a tápanyagtartalmát tekintve azonos minőségű por formáját is megtaláljuk, melynek fő előnye a hosszabb eltarthatósága.

 16950-3

Kókuszvíz

A kókuszvizet gyakran összekeverik a tejjel. Míg a tej kókuszpépből préselt folyadék, addig a kókuszvíz az első, ami kifolyik a zöld kókuszdióból. Ez egy tiszta folyadék, amelyet természetes elektrolitnak tekintenek, mert sok ásványi anyagot tartalmaz. Gazdag káliumban, kalciumban, mangánban, antioxidánsokban, aminosavakban és citokininekben. A kókuszvíz a legjobb káliumforrás, és csaknem 470 mg káliumot tartalmaz. Az ásványi anyagok mennyisége a kókuszdió érettségének változásai miatt változhat. Az átlagos kókuszos o kb 1 csésze vizet találunk. Vannak kritikusok is, akik a kókuszvizet csupán marketingslágernek tartják, de a kókuszvízben található anyagok jelentős tartalma nem tagadható. Általában fizikai aktivitás vagy betegség, például hasmenés utáni folyadékpótlásra használják. A víz nagyszerű segítség a forró nyári napokon vagy edzés közben és után. Magával viheti kerékpárra vagy a hegyekbe, hogy biztosan feltöltse szervezetét minden fontos ásványi anyaggal.

 

Kókuszliszt

A kókuszliszt magas rostot, fehérjét és egészséges zsírokat tartalmaz. Ráadásul alacsony a glikémiás indexe, így ismét nagy előny a cukorbetegek számára. A lisztet kókuszhúsból készítik, amelyet a kókuszdió belsejében pépnek neveznek, amelyből először leválasztják a kókusztejet, majd szárítják és alacsony hőmérsékleten őrlik. Így a kókuszliszt világon van. Ráadásul a kókuszliszt több rostot és kevesebb kalóriát tartalmaz, mint a mandulaliszt, így redukáló diétára is alkalmas. Ezenkívül az emésztési problémákkal küzdők, mint például az áteresztő bél szindróma, a cukorbetegség, a dióallergiában szenvedők vagy a paleo diéta hívei, kókuszlisztet tartalmazhatnak.

 

Kókusz chips

A kókusz chips a kókuszpép finom szárításával készítik. Ebben is fontos, hogy a kókuszdió BIO minőségű legyen. Ez biztosítja nemcsak a termesztésüket, amely semmilyen káros anyagot nem tartalmaz, hanem ízüket, illatukat és feldolgozottságukat is, aminek köszönhetően az összes fent említett anyagot megtartják. Így akár természetes formában, akár csokoládéval bevonva egészséges nassolnivalók lehetnek.Próbálja ki a csokis kókusz chipsszet.

 brainmax pure kokosove chipsy infografika brainmarket HU

Kókuszszirup

A kókuszszirup nedvből készül, amely az érett kókuszfák kókuszvirágában található. A gazdálkodók e virágok belsejébe koppintanak, hogy nedvet gyűjtsenek, amelyet később közepes hőmérsékleten felforralnak, hogy eltávolítsák az összes káros baktériumot és törmeléket. Az íz gazdagításához nincs szükség adalékanyagokra, mert a kókusznektár már önmagában is édes. Tekintettel arra, hogy ez a nektár teljesen természetes, bio, finomítatlan és tartósítószerek nélkül - a legtöbb tápanyag megmarad. Más édesítőszerekhez képest a kókusznektár több vitamint és ásványi anyagot tartalmaz. Vegyük összehasonlításul a barna cukrot. A kókusznektár tízszer több cinket, négyszer több magnéziumot és kétszer annyi vasat tartalmaz, mint a barna cukor. Emellett gazdag B1, B2, B3, B6 és C-vitaminban, valamint közepes láncú zsírsavakban. A kókuszlé kinyerésének és sziruppá alakításának módszerét a trópusokon, például a Fülöp-szigeteken évszázadok óta alkalmazzák. Ezért garantált, hogy ennek a bio édesítőszernek a gyártása magában foglalja a környezetbarát gyártást is.

 1749-2

Kókuszcukor

Nem kell csak maga a kókusz, amit bátran beilleszthetünk az étlapba. Az utóbbi időben nagy népszerűségnek örvend a kókuszcukor, amelyet a kókuszpálma virágok nektárjából nyernek, és hagyják kikristályosodni. Édessége szinte megegyezik a répacukoréval, de ami a legfontosabb: glikémiás indexe, mert 35! Csak hogy ötletet adjak, a klasszikus fehér répacukor 70. Ez nagy különbség, az édességével megegyező. Ezenkívül a kókuszcukor megőrzi a fontos antioxidánsokat, és bár cukor, egyben lúgos élelmiszer is. A kókuszcukor nagyszerű alternatíva a cukorbetegek számára, és bárhol használható, ahol fehér cukrot használna.

 

 Ha hibát vagy elírást talált a cikkben, kérjük, jelezze nekünk e-mailben korrektura@brainmarket.hu Köszönjük!

Vytvořil Shoptet | Design Shoptetak.cz