08.08.2022-től 14.082022-ig szabadságon vagyunk, csak e-mailben vagyunk elérhetők. Köszönjük megértést.

Cacao - Kakaó hatása

A kakaófa (Theobroma cacao) egy fa, amely Közép- és Dél-Amerika trópusi régiójában nő. A fák hüvelyszerű gyümölcsöket hoznak, amelyek belsejében magokat tartalmaznak, amelyeket kakaóbabnak neveznek. A kakaófa körülbelül három éves növekedés után kezd hüvelyeket termelni. A Theobroma görög fordításban azt jelenti, hogy „az istenek tápláléka”, ami azt a tiszteletet tükrözi, amelyet Amerika őslakosai tiszteltek a kakaó iránt. Ezeken a területeken több mint 3000 évvel ezelőtt a kakaót élelmiszerként, gyógyszerként és még pénzként is használták. A kakaó szent italként szolgált.

A kakaó egy rendkívül tápláló élelmiszer, amely több mint 300 kémiailag azonosítható anyagot tartalmaz. A magas ásványi anyagok, például vas, magnézium, cink, réz, kalcium, mangán és kálium mellett két evőkanál kakaó 7 g fehérjét, 6 g zsírt, 8 g rostot és 0 g cukrot tartalmaz. A kakaóban található vitaminok közül főleg B1, B2 vitaminokat találunk.

A kakaót valószínűleg a csokoládé egyik alapanyagaként ismerik. A mai csokoládék azonban hosszú utat tesznek meg, és nagyon különböznek a kakaó eredeti formájától. Ez nagy kár, mert a BIO kakaó tápértékének köszönhetően ma az egyik legjobb választási lehetőség. Nemcsak az ízét tekintve, hanem mindenekelőtt az egészségre gyakorolt ​​jótékony hatásait már ma is nagyon jól feltérképezték. A kakaófogyasztás elsősorban szív és érrendszerünket támogatja.1 Ez elsősorban a magas polifenol- és flavanoltartalomnak köszönhető. A polifenolok erős antioxidáns tulajdonságokkal rendelkező növényi vegyületek – ami azt jelenti, hogy segítenek megelőzni sejtjeink károsodását. A kakaó valóban az egyik legjobb polifenolforrás, magasabb antioxidáns hatással, mint a zöld tea, az áfonya vagy a vörösbor.

 1692-2_slozeni-kakaa-infografika-brainmarket-hu

RAW kakaó

A nyers kakaó esetében a pörkölési folyamatot teljesen kihagyják, és a babfeldolgozás (erjesztés, szárítás) során a hőmérsékletet szabályozzák és 43 °C alatt tartják (a RAW minőségét meghatározó hőmérséklet). A "nyers" olyan élelmiszer, amely nem haladja meg a 42-45 ° C-os hőmérsékletet. A RAW minőségű kakaó esetében az erjesztési és szárítási hőmérsékletet szabályozzák és 43 °C alatt tartják.

A krónikus gyulladás a szervezetben ma már minden betegség alapja. Abban a pillanatban, amikor a szervezet hosszú ideig gyulladásnak van kitéve, különféle betegségek kezdenek kialakulni. Tanulmányok kimutatták, hogy a kakaóban lévő polifenolok és flavonolok csökkenthetik a gyulladásos markereket, és elősegíthetik a hasznos baktériumok növekedését a bélben.2

 

Kakaó jó hangulatban

A csokoládé szerelmesei biztosan tudják. Főleg, ha a magas kakaótartalmú csokoládéról van szó. A kakaó olyan vegyületeket tartalmaz, mint a tirozin, fenil-etil-amin, anandamid és teobromin. A tirozin a dopamin előfutára, egy olyan vegyi anyag az agyban, amely felelős a "jutalmazás és motiváció" érzéséért. A fenil-etil-amin egy olyan anyag, amely a mellékvesékhez kapcsolódik, és akkor szabadul fel, amikor szerelmes leszel. Az anandamid egy természetes kémiai molekula, amely elősegíti a boldogság állapotát.

 

Tudtad, hogy...?

  • A kakaó több kalciumot tartalmaz, mint a tehéntej.
  • Tele van vassal, magnéziummal és antioxidánsokkal.
  • A kakaót erős afrodiziákumnak tartják.
  • A kakaófák akár 200 évig is élnek.
  • A kakaóbab körülbelül 40-50 kakaóbabot tartalmaz.

 

Kakaóvaj

A kakaóvaj az egész hüvely legzsírosabb része. Előállítása során a kakaóbabot hidegen sajtolják, hogy olajat vonjanak ki belőle. Az eredmény sárga színű, csokoládé illatú kakaóvaj. Szobahőmérsékleten ez az olaj megszilárdul, hasonlóan a kókuszolajhoz. Csokoládé készítésére használják, összesen 14 zsírt tartalmaz, valamint omega-3 és omega-6 zsírsavakat is tartalmaz. Többek között minden evőkanál kakaóvaj 27,1 mg fitoszterint tartalmaz, amelyek olyan növényi vegyületek, amelyekről kimutatták, hogy csökkentik a káros LDL-koleszterint. A kakaóvaj a krémek vagy ajakbalzsamok hatóanyaga.

 1710-6_proc-si-dat-prave-kakao-infografika-brainmarket-hu

A kakaóvaj egész kockaként vagy kisebb darabokban kapható, amelyekkel könnyebben lehet dolgozni. Ezután könnyen használható házi csokoládé vagy egyéb desszertek, koktélok, fagylalt vagy palacsinta készítésére. A konyhán kívül testkrém helyett használhatod, vagy otthoni kozmetikumok készítéséhez is használhatod. A kakaóvaj stabil, ezért hosszú ideig eltartható.

 

Kakaóbab 

Úgy tűnik, sokan küzdenek emésztési zavarokkal. Ezt gyakran a helytelen táplálkozás okozza, ahol nincs elég rost. Rosttartalmának köszönhetően a kakaóbab jótékony hatásai közé tartozik az emésztőrendszer támogatása. A rostok elősegítik az élelmiszer gyorsabb átjutását az emésztőrendszeren keresztül. Ezenkívül a kakaóbab képes stimulálni az emésztőenzimeket. Ha emésztési problémái vannak, a kakaóbab az Ön számára.

 kakao_infografika_brainmarket_hu

Zúzott kakaóbab

A kakaóbab apró zúzott darabok. Elkészítésükhöz a kakaóbabot először erjesztik, majd szárítják. Keserű ízűek, tele vannak tápanyagokkal és növényi vegyületekkel.

 

  • A kakaófogyasztás egészségügyi előnyei
  • Támogatja a szív és érrendszert
  • Segít egyensúlyban tartani a vércukorszintet
  • Gyulladáscsökkentő tulajdonságokkal rendelkezik
  • Csökkenti a vérnyomást és javítja a véráramlást 3
  • Elősegíti az agy egészségét
  • Fenntartja a koleszterinszintet
  • Támogatja az emésztőrendszert
  • Elősegíti az egészséges bőrt


A kakaó ezenkívül egyike azon kevés teobromin-forrásnak, amely alkaloidvegyület és természetes stimuláns. Tanulmányok azt mutatják, hogy a teobromin számos előnnyel jár az agy számára, beleértve a jobb kognitív funkciókat, a jobb koncentrációt és a neuroprotektív hatásokat.

Írta: Veronika Halusková

Fordította: Richard Maceček

  1. Cocoa and Human Health: From Head to Foot--A Review, Quintino Reis De Araujo, James Nascimento Gattward, Suzana Almoosawi, Maria das Graças Conceição Parada Costa Silva, Paulo Alfredo De Santana Dantas, Quintino Reis De Araujo Júnior, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24915376/
  2. The anti-inflammatory properties of cocoa flavanols, Carlo Selmi, Tin K Mao, Carl L Keen, Harold H Schmitz, M Eric Gershwin, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16794453/
  3. Effect of cocoa on blood pressure, Karin Ried, Peter Fakler, Nigel P Stocks, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28439881/

 



 Ha hibát vagy elírást talált a cikkben, kérjük, jelezze nekünk e-mailben korrektura@brainmarket.hu Köszönjük!

Kérjük, jelentkezzen be újra

Sajnáljuk, de a CSRF token valószínűleg lejárt. A legmagasabb szintű biztonság fenntartása érdekében kérjük, jelentkezzen be újra. Megértését köszönjük.

Köszönjük a megértést.

Bejelentkezés